Lang leve de inhaakkalender

Lang leve de inhaakkalender

Heb je er al van gehoord? Een inhaakkalender? Ik praat je even bij!

Elk jaar wordt er een inhaakkalender opgesteld met daarin alle bijzondere dagen van het jaar. Niet alleen officiële feestdagen, maar ook ‘de dag van de ondernemer’ vind je hier bijvoorbeeld in terug. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een speciale dag voor in het leven geroepen. Eerlijk, er zit een hoop onzin tussen. Maar er zijn ook dagen die wel van toepassing zijn op jouw branche of onderneming. Je kunt natuurlijk letterlijk op zoek gaan naar dagen die iets met je onderneming te maken hebben, maar denk ook eens ‘out of the box’, kun je een kwinkslag maken naar een van je producten of diensten?

Een inhaakkalender is een handige tool als je om inspiratie verlegen zit of als je ook ander soort content wil delen. Door met haakjes te werken zorg je er ook voor dat je inspeelt op de actualiteit. Je klanten zien het actuele onderwerp ook op andere kanalen voorbijkomen en het is een gemiste kans als jij je content daar niet op afstemt.

Hoe gebruik je een inhaakkalender?

Ik maak het concreet voor je!

Heb je bijvoorbeeld een bakkerij? Dan kun je inspelen op:

  • Nationale slagroomdag – een slagroomtaart in de aanbieding? Maak hier reclame voor op je kanalen en vraag je volgers bijvoorbeeld om een foto te plaatsen en jou te taggen als ze op slagroomdag een slagroomtaart eten. Deze content kun jij weer delen, bijvoorbeeld op Instagram Stories, of je maakt er een collage van. Deze vorm van content verzamelen heet UGC (User Generated Content) en dit ‘trucje’ kun je voor veel inhaakmomenten gebruiken.
  • Aardbeiendag – een lekkere aardbeienslof misstaat niet op aardbeiendag
  • Chocoladecakedag
  • Dag van de croissant
  • Carrotcakedag
  • Maar bijvoorbeeld ook: drink wijn dag. Een goed glas wijn, een lekker kaasplankje en wat mag daar niet bij ontbreken? Een vers stukje notenbrood uit jouw bakkerij natuurlijk!
  • Bananenbrooddag – misschien kun je een keer een van je recepten delen en je volgers vragen om aan de slag te gaan met jouw bananenbroodrecept op bananenbrooddag? Maak er een wedstrijd van, of een proeverij? Met haakjes kun je leuke marketingacties bedenken.
  • Dag van de cornflakes. Leuk, zo’n zak voorverpakte cornflakes, maar heb je onze verse granola al eens geproefd?

Enfin, je begrijpt waar ik heen wil! Samen een keer kijken welke haakjes voor jou relevant zijn en waar je leuke content en marketingacties mee kunt verzinnen? Call me!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.