Je hebt de knoop doorgehakt! Je gaat samenwerken met een tekstschrijver. Pffiuew, er valt een last van je schouders. Een beetje spannend vind je het wel, weet de tekstschrijver de essentie van je bedrijf echt wel te vertalen naar rake teksten? Met mijn tips haal je het beste uit je samenwerking met een tekstschrijver.
5 tips voor het inhuren van een tekstschrijver
- Een goede voorbereiding
Daarmee bedoel ik dat je eerst voorwerk moet doen voordat je een tekstschrijver gaat inschakelen. Een goede tekstschrijver gaat je namelijk geheid vragen of je al een businessplan hebt, een marketingstrategie en een communicatiedoel. Deze strategische keuzes geven richting aan je teksten. Zo weet je tekstschrijver waar je naartoe wil en waar de focus komt te liggen. Hoe duidelijker jij bent, hoe duidelijker je teksten zullen zijn.
- Weten voor wie je schrijft.
Ook een buyer persona is een essentieel onderdeel van je basis. Als jij weet wie je doelgroep is, kan je tekstschrijver gerichte teksten schrijven. In het verlengde daarvan ligt de tone of voice. Die moet aansluiten bij jou als ondernemer, maar ook bij je klant. Zie het als belangrijke stijlkeuzes die je maakt om de juiste snaar te raken!
- Zoekwoordenonderzoek
Heb je al een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren? Als je een tekstschrijver inhuurt die webteksten of blogs voor je gaat schrijven is SEO een belangrijk onderdeel van de op te leveren teksten. Een zoekwoordenonderzoek is leidend voor de titel en koppenstructuur van de pagina’s en blogs op je website en vormt daarmee een belangrijk ingrediënt voor een goed eindresultaat.
- Maak duidelijke afspraken.
Hoeveel teksten gaat je tekstschrijver schrijven? Om hoeveel landingspagina’s gaat het? Van hoeveel woorden? Hoeveel feedbackrondes spreek je af, en hoe lever je feedback aan? Tip van Kim; bundel je feedback en wees zo concreet mogelijk. Als je iets veranderd wil zien, geef dan aan waarom en wat er anders moet. Het liefst in het document zelf! Zo houd je tekstschrijver het overzicht.
- Ga niet zelf sleutelen aan de teksten van je tekstschrijver.
Je tekstschrijver heeft niet voor niets bepaalde keuzes gemaakt. Elke zin is zorgvuldig gekozen met je communicatiedoel, buyer persona en SEO-strategie in het achterhoofd. Wil je na oplevering toch nog iets gewijzigd zien? Schakel je tekstschrijver dan weer in! Ook als je een extra pagina toegevoegd wil hebben, je je aanbod uitbreidt of blogs toe gaat voegen aan je website.
Cliché maar waar, een goede samenwerking is een wisselwerking tussen jou als ondernemer en je tekstschrijver. Werken jullie fijn samen, wisselen jullie open en eerlijk informatie uit, maken jullie strategische keuzes en hebben jullie duidelijke afspraken? Dan is jouw website het tekstuele visitekaartje waar je klanten van smullen!
Meer weten over het inhuren van een tekstschrijver (hi!)? Neem contact met me op.