Wat is een Tone of Voice?
Een tone of voice is de manier waarop je communiceert met je doelgroep. Wat je zegt is superbelangrijk, maar het gaat ook om de manier waarop je het zegt. Zoals de Fransen het zo mooi zeggen; c’est le ton qui fait la musique. Jouw boodschap komt nog krachtiger over als jij hem verwoordt op een manier die past bij jouw lezer.
Wat is een tone of voice? Een tone of voice is eigenlijk de persoonlijkheid van je bedrijf. Hoe wil je overkomen en hoe verwacht (of wil) je doelgroep dat je overkomt? Het gaat om het gevoel dat je lezer eraan overhoudt als hij een tekst van jou heeft gelezen. It’s not what you said, it’s how you said it.
Tone of Voice bepalen
Je begrijpt waar ik heen wil! Maar hoe kom je er nu achter wat je tone of voice is? First things first, we moeten eerst weten wie je doelgroep is. Anders kunnen we er ook niet voor zorgen dat je teksten bij je doelgroep passen. Het opstellen van een buyer persona is dus essentieel in je voorbereiding.
In een tone of voice bepaal je de stijl en toon van je teksten:
- Welke woorden gebruik je, en welke niet?
- Hoe spreek je je lezer aan?
- Hoe zit het met terminologie, interpunctie en aanspreekvormen?
- Gebruik je Engelse woorden of juist niet? En waarom?
- Welk gevoel roepen je teksten op?
- Wat is de persoonlijkheid van je bedrijf? (check je kernwaarden!)
- Wat wil je uitstralen met je teksten?
- Schrijf je formeel of toegankelijk?
- Gebruik je humor en woordgrapjes of past dat niet bij je doelgroep?
Zomaar een paar vragen die je kunnen helpen bij het bepalen van je tone of voice.
Het belang van een consistente tone of voice
Als jouw tone of voice spot on is en past bij je doelgroep, boodschap en natuurlijk bij je onderneming, dan heeft dat flink wat voordelen. Het belang van een consistente tone of voice zit hem in:
- Jouw doelgroep herkent zich in jouw tone of voice EN jouw doelgoep herkent jou aan je tone of voice. Win-win!
- Jouw tone of voice is uniek. Hij is afgestemd op jouw doelgroep, boodschap en onderneming. Daarmee ben je authentiek en blijf je dichtbij jezelf.
- Een duidelijke boodschap. Jouw boodschap komt beter over als de tone of voice past bij je doelgroep.
Vind je het lastig om jouw tone of voice te bepalen? Dan biedt mijn tone of voice intake uitkomst. In mijn zelfontwikkelde tone of voice intake stel ik aan de hand van een vragenset jouw persoonlijke tone of voice vast. Zo weet je zeker dat je de juiste snaar raakt en heb je strategische houvast voor al je teksten. Meer weten? Neem contact met me op!