06 23 753 847 kim@communikim.nl

Wat is een Tone-of-Voice?

Jij bent jij. Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar schrijf je ook als jij? En past ‘jij’ ook bij je doelgroep? Moeilijke vragen waarop je misschien geen antwoord weet. Misschien vraag je je wel af waarom dat überhaupt belangrijk is?

Elke onderneming is uniek. En jij bent je onderneming (of je onderneming is jou). Dit bedoel ik niet in de filosofische zin, maar wat jouw bedrijf bijzonder en anders-dan-anderen maakt, ben jijzelf.

Zorg ervoor dat jij zelf goed naar voren komt. Zeker in je teksten. Content is het meest krachtige wapen in het marketingleger dat je kunt inzetten. Onderscheid jij je, niet alleen door de inhoud, maar ook door de toon van je content, dan ben je een winnaar. Je wil toch geen copycat zijn? Schrijf dan ook niet zoals anderen doen, maar bepaal jouw unieke tone-of-voice en pas hem consistent toe in je teksten.

Hoe bepaal je je tone-of-voice?

It’s not what you said, it’s how you said it. Een waarheid als een koe. Je tone-of-voice is de persoonlijkheid van je teksten. Pas je toon aan aan je:

  • Merkpersoonlijkheid – Wie ben je en waar sta je voor als persoon en als ondernemer?
  • Doelstelling – Wat wil je bereiken met je teksten?
  • Kanaal – Plaats je een bericht op Instagram of op LinkedIn?
  • Doelgroep – Voor wie schrijf je?

Tone-of-voice – merkpersoonlijkheid

Wat zijn de eigenschappen van jouw bedrijf? Met welke kernwoorden en -waarden zou jij je onderneming omschrijven? Schrijf alle woorden op die je kunt bedenken en denk na over wat je uit wil stralen. Dat is bepalend voor jouw schrijfstem.

Tone-of-voice – doelstelling

Pas je toon aan aan het doel van je tekst. Het is nogal een verschil of je wil: informeren, instrueren, overtuigen, amuseren of activeren. Je schrijfdoel bepaalt voor een deel je tone-of-voice. Schrijf je een salespagina, dan ben je aan het overtuigen en wil je iemand aanzetten tot actie. Je taalgebruik zal krachtiger en misschien dwingender zijn dan in tekst waarin je alleen informeert. Kijk maar naar deze tekst. Hij informeert en is niet dwingend. Ik heb mijn taalgebruik zo aangepast, dat mijn tekst aansluit bij mijn tone-of-voice, en bij mijn informerende doel.

Tone-of-voice – kanaal

Waar je je content plaats heeft zeker invloed op je tone-of-voice. Ga maar eens na, waar je op Instagram authentiek kunt zijn en je content een eerlijk en soms rauw randje heeft, plaats je op LinkedIn wat meer gepolijste berichten. Want ja, je hele zakelijke netwerk leest wel mee.

Tone-of-voice – kanaal

Beeld je je ideale klant eens in. Hoe ziet hij of zij eruit? Misschien heb je wel een buyer persona uitgewerkt? Schrijf voor die persoon en you’re halfway there.

Mijn ideale klant lijkt op mij. Is over het algemeen vrouwelijk, ZZP’er, tussen de 25-50 en heeft een feelgood aanbod. Ik schrijf voor klanten die op mij lijken, en kan dus helemaal mezelf zijn in mijn teksten. Maar… stel dat ik besluit om me te gaan richten op IT-bedrijven. Dan moet ik mijn tone-of-voice drastisch aanpassen. Want, grotendeels man. Zakelijk. Kort en to-the-point, minder gevoelig voor emotionele argumenten. Nu generaliseer ik, maar je snapt vast waar ik heen wil?

Je tone-of-voice aanpassen aan je doelgroep betekent niet dat je jezelf niet meer kunt zijn in je teksten. Integendeel! Het gaat om het toepassen van nuances, kleine verschillen die ervoor zorgen dat jouw stijl je klanten aanspreekt. Je doelgroep is dan ook niet doorslaggevend voor het bepalen van je tone-of-voice, maar slechts een onderdeel van je tone-of-voice.

Vind je het lastig om jouw tone-of-voice te bepalen? Dan biedt mijn tone-of-voice intake uitkomst.