06 23 753 847 kim@communikim.nl
workshop social media voor de zorg

Jij hebt iets te vertellen en de hele wereld mag het weten!

  • Je nieuwe aanbod gaat live.
  • Je website is af.
  • Je lanceert een nieuw product.
  • Je hebt een nieuwe vestiging geopend.

Een persbericht sturen lijkt je een goed idee. Wat zou het toch mooi zijn als de (lokale) krant, dat leuke tijdschrift of die nieuwswebsite die recht in jouw doelgroep valt jouw nieuws publiceert.
Free publicity en lezers die allemaal potentiële klanten zijn, yes! ✌️

Allemaal leuk en aardig, zo’n persbericht. Maar wat moet erin staan? En hoe zorg je ervoor dat het ook gepubliceerd wordt? Volg onderstaande 4 stappen voor een persbericht dat opvalt, opgepikt wordt en dat makkelijk te verwerken is voor de journalist.

Opzet voor een goed persbericht

Stap 1:

  • Een korte, bondige titel die duidelijk maakt waar het persbericht over gaat en die de aandacht trekt. Je titel is belangrijk, ga hier echt even voor zitten!
  • Een verhelderende subtitel.

Stap 2:

  • Een inleiding met wie, wat en waarom. Begin met de belangrijkste informatie, zodat je lezer (de journalist en/of redactie) meteen weet waar het over gaat en kan beoordelen of je persbericht relevant is.
  • Schrijf niet te commercieel. Het is geen salestekst! Het gaat om het verhaal dat je te vertellen hebt en de nieuwswaarde daarvan. Dat het uiteindelijke doel van je persbericht wel verkoop/werving is, is prima. Maar in je persbericht zelf focus je op het verhaal achter je doel.
  • Gebruik de 3de persoon als je het over je bedrijf hebt. Je persbericht wordt op een ander kanaal geplaatst, jij bent niet de verteller, dat is het medium dat je persbericht plaatst.

Stap 3:

  • Zorg voor structuur in je tekst met tussenkopjes en opsommingstekens, zo maak je je tekst scannable en makkelijk leesbaar.
  • Wissel korte en lange zinnen af. Een fijn ritme verhoogt het leesgemak en -plezier van je tekst.
  • Keep it short. 600-800 woorden is het maximum. Journalisten krijgen dagelijks meerdere persberichten toegestuurd, beperk je daarom tot de kern van je verhaal. Is er verdieping nodig en ziet de journalist er een artikel of een item in? Dan kun je je verhaal uitgebreider vertellen.

Stap 4:

  • Voeg multimedia toe, heb je goed fotomateriaal dat je mee kunt sturen?
  • Quotes doen het altijd goed, kan iemand binnen je organisatie of onderneming iets vertellen uit eigen ervaring?
  • Verwerk een duidelijke call-to-action in je tekst. Wat wil je dat mensen doen na het lezen van je persbericht? Naar je website gaan, telefonisch contact opnemen, je winkel bezoeken?
  • Vergeet de noot voor de redactie niet! Met wie kan men contact opnemen bij vragen?

Persbericht laten schrijven

Twijfel je of je persbericht zo de deur uit kan? Of vind je het lastig om je persbericht zelf op papier te krijgen? Je kan er ook voor kiezen om je persbericht te laten schrijven door een tekstschrijver. Ik help je graag met je persbericht in het Nederlands en/of Engels!