06 23 753 847 kim@communikim.nl

Schrijven is niet alleen een talent, het is ook een vak. Want met ‘een beetje leuk schrijven’ kom je er niet.

Als je resultaten wil bereiken met je teksten, wil dat je teksten je doelgroep aanspreken en dat ze je potentiële klanten daar raken waar je ze wil raken, kun je het beste een copywriter inhuren.

Toch zelf aan de slag met je teksten? Let dan op het volgende:

1: Gebruik niet te veel vaktaal

Jij weet alles van jouw vakgebied. Je kent de juiste benamingen en de juiste terminologie. Maar je klant weet misschien niet wat je bedoelt als je deze vaktaal gebruikt. Bekijk het eens zo, als je bij de dokter bent geweest vind je het ook fijn als hij/zij jou op een begrijpelijke manier kan uitleggen wat er aan de hand is, zonder gebruik te maken van ingewikkelde medische termen. Doe dat ook voor je klanten!

2.Vermijd clichés

Ik kom zo vaak dezelfde omschrijvingen tegen. Vooral als antwoord op de ‘waaromvraag’,  waarom je klanten met je in zee moeten gaan. Termen als “we ontzorgen onze klanten”, “we zijn betrouwbaar” en “we hebben veel ervaring” zijn nietszeggend en niet onderscheidend. Wees origineel en uniek in het omschrijven van redenen waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen!

  1. Maak je teksten niet te lang

Je wil je klanten overtuigen van jouw kunnen. Van de kwaliteit van jouw producten of diensten. De valkuil is dat je te veel tekst gebruikt om ze alles te vertellen waarvan jij vindt dat ze het moeten weten. Websitebezoekers scannen teksten, en is een tekst te lang? Dan haken ze af!

  1. Tone of voice

Zorg dat je consequent bent wat betreft je tone of voice. Kies een aanspreekvorm en houd je daaraan, en zorg dat je binnen de teksten op je website, en eigenlijk al je andere content, dezelfde toon gebruikt. Je tone of voice is een belangrijk onderdeel van jouw merk. Maak hier dus een bewuste keuze in en voer die ook overal door.

  1. Let op spel- en typefouten

Fouten maken is menselijk, en ik ben de eerste die zal toegeven dat zelfs de beste copywriter weleens een foutje maakt. Maar wees hier wel alert op! Lees indien nodig je teksten 3x door of laat iemand anders meelezen. Niets zo slordig als een tekst vol spelfouten. Het doet toch afbreuk aan je imago en professionaliteit en dat is zonde!