Waarschijnlijk heb je het helemaal in je hoofd zitten. Zo ga je het doen! Je hebt je aanbod uitgedacht en het kan niet missen dat dit een succes wordt. Maar, heb je je ooit afgevraagd hoe goed je je doelgroep kent? Zijn je verwachtingen gebaseerd op aannames, of op wensen van je klant? En wie zijn je concurrenten eigenlijk en wat bieden zij precies aan?
Wat is een marktonderzoek?
In een marktonderzoek ga je onderzoeken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Heb je veel concurrentie en moet je opboksen tegen grotere spelers? Stel dan gerichte vragen aan jouw doelgroep om erachter te komen wat zij belangrijk vinden. Misschien komt er wel uit je onderzoek dat ze veel waarde hechten aan persoonlijk contact en een stukje maatwerk. Dan weet je dat er daar een kans voor je ligt.
Een goed marktonderzoek geeft antwoord op vragen als:
- Wat zijn de trends en ontwikkelingen in mijn branche?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Spelen zij in op de trends?
- Waarin verschilt hun aanbod van dat van mij?
- Wie zijn mijn klanten?
- Wat vinden zij belangrijk?
- Sluit mijn aanbod hierbij aan, of moet ik misschien wat bijschaven?
Hoe voer je een marktonderzoek uit?
Het klinkt misschien hoogdravend, maar dat is het niet. Begin met het zoeken naar statistieken over jouw branche. Kun je erachter komen hoeveel concurrenten er zijn? Maak een lijstje van de meest bedreigende concurrenten en neem hun aanbod onder de loep. Zijn er verschillen en overeenkomsten met jouw aanbod? Is er een verschil in prijs? Of in service?
Als je marktdata en concurrentiegegevens hebt verzameld is het tijd voor je doelgroep. Voer steekproefsgewijs een onderzoek uit onder een brede doelgroep om erachter te komen wie zich aangesproken voelt door jouw aanbod. Hieruit maak je een selectie van geïnteresseerden. Ga gericht aan de slag met deze kleinere groep. Vraag hen wat ze belangrijk vinden. Missen ze iets in je aanbod? Wat vinden ze van je prijzen? Missen ze iets?
Waarom een marktonderzoek belangrijk is voor jouw marketingstrategie
Heb je de branche, concurrenten en je doelgroep in kaart gebracht? Dan heb je antwoord gekregen op belangrijke vragen. Je weet wat er speelt in de markt. Je weet tegen wie je moet opboksen, en je weet wat je doelgroep belangrijk vindt.
Zo kun je er precies je vinger opleggen wat jouw sterke en zwakke kanten zijn. Dat is belangrijke informatie voor jouw positionering! Ben je er bijvoorbeeld achter gekomen dat jouw concurrenten altijd verzendkosten in rekening brengen of alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn? Speel daar dan op in, je hebt jouw USP’s te pakken. Want bij jou is verzending altijd gratis. En via WhatsApp ben je altijd bereid om vragen te beantwoorden.
Voor mij als tekstschrijver is dit belangrijke informatie. Als jij weet wat je sterke punten zijn, zorg ik ervoor dat die in je content extra goed naar voren komen.
Hulp nodig bij het opzetten of uitvoeren van een marktonderzoek? Of ben je op zoek naar iemand die de tekstuele vertaalslag van de uitkomsten van jouw marktonderzoek kan maken?
Vul het contactformulier in en ik kom snel bij je terug.