Sta je op het punt om een zoekwoordenonderzoek te laten doen? Houd er dan rekening mee dat je zoekwoorden uit verschillende fases van de klantreis meeneemt in je onderzoek! Ik leg je uit wat ik daarmee bedoel aan de hand van een voorbeeld.
Maak content die aansluit bij de klantreis
Recent mocht ik een zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor een trouwfotografe. Ze kwam bij me met de wens om de content van haar website uit de bouwen met SEO-blogs. Dat hoefde ze geen twee keer te zeggen!
Haar potentiële klantenkring als trouwfotografe is groot, we gaan er even van uit dat de meeste bruidsparen een trouwfotograaf inhuren op hun grote dag, maar hun weg naar Cathy Camera toe is niet altijd hetzelfde.
Sommige klanten zijn heel doelgericht. Ze zoeken naar een trouwfotograaf in de buurt van Den Bosch, dus dat is waar ze op Googelen. Anderen staan misschien nog aan het begin van het plannen van hun bruiloft en zijn op zoek naar een stappenplan. Ze zoeken bijvoorbeeld op “wat moet ik allemaal regelen voor een bruiloft?”(een fotograaf!). Weer anderen zijn misschien nog niet ten huwelijk gevraagd, maar willen wel graag trouwen. Of zoeken inspiratie voor een origineel huwelijksaanzoek.
Al deze mensen zijn potentiële klanten van Cathy Camera, maar ze zijn op zoek naar ander soort informatie. Door een strategie te bedenken waarin we teksten schrijven die antwoord geven op alle verschillende vragen rondom een bruiloft die de potentiële klanten van Cathy Camera stellen, zorgen we ervoor dat we die brede doelgroep blijven binden en boeien. Kiezen we daar de juiste zoekwoorden bij, dan is Cathy ook op al die zoekwoorden vindbaar en geven haar teksten antwoord op de vraag die gesteld wordt met die zoekopdracht.
You still with me?
Dat is waarom het zo belangrijk is om rekening te houden met de verschillende fases van de klantreis als je je content gaat uitbouwen.
Leren hoe je zelf teksten schrijft die aansluiten bij de klantreis? Dan is K.I.S.S. My Content echt wat voor jou!