06 23 753 847 kim@communikim.nl

Natuurlijk weet jij wel wie jouw klant is. Wie jouw diensten afneemt of je producten bij je koopt. Of…. denk je te weten wie je doelgroep is, maar merk je dat je marketing niet aanslaat? Is je doelgroep gebaseerd op aannames en verschilt jouw beeld misschien teveel van de werkelijkheid?

Er is maar een manier op daarachter te komen. Breng jouw buyer persona in kaart.

Wat is een buyer persona?

Een Buyer Persona is een fictief persoon en stelt jouw ideale klant voor. In een Buyer Persona werk je bepaalde eigenschappen, voorkeuren en kenmerken van jouw klant uit. Kruip, zo goed als, letterlijk in de huid van jouw klant en werk je bevindingen uit in een profiel.

Hoe maak je een buyer persona?

Wil je een Buyer Persona opstellen? Dat kun je op verschillende manieren doen. Heb je voldoende informatie over je huidige klantenbestand? Dan kun je daar conclusies uit trekken. Zijn je klanten mannen, vrouwen of allebei? Wat is hun gemiddelde leeftijd? Komen ze uit een bepaalde regio? Wat is hun opleidingsniveau? Probeer zoveel mogelijk vragen te verzinnen en kijk of je hier antwoorden op kunt krijgen. Heb je niet voldoende statistieken van je eigen klantenbestand? Voer dan een steekproef uit. Houd een mini-onderzoek onder de abonnees van je nieuwsbrief, je volgers op social media of je bestaande leads en klanten.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is, waarom komt je buyer persona bij jou terecht? Wat is de vraag of het probleem waarmee jij je buyer persona kunt helpen? Waar is hij/zij bang voor?

Maak je buyer persona persoonlijk. Geef hem/haar een naam en een gezicht. Zo gaat je fictieve persoon leven en houd je hem/haar altijd in je achterhoofd tijdens het maken van keuzes binnen jouw onderneming.

Vragen die je helpen met het opstellen van je Buyer Persona:

  • Is je buyer persona een man of een vrouw?
  • Hoe oud is je buyer persona?
  • Wat is zijn/haar opleidingsniveau?
  • Wat doet hij/zij voor werk of studie?
  • Hoe zit het met zijn/haar kennis en ervaring met jouw branche, diensten en producten?
  • Welke karaktereigenschappen heeft hij/zij?
  • Welk doel heeft jouw buyer persona waarmee hij/zij bij jou terechtkomt?
  • Wat zijn de bezwaren die jouw buyer persona zou kunnen hebben m.b.t. jouw product of dienst?
  • Welke communicatiekanalen gebruikt jouw buyer persona?
  • Welke informatie heeft hij/zij nodig om tot een aankoop over te gaan?

 

Het belang van een buyer persona

Heb je jouw fictieve persoon uitgewerkt in een buyer persona? Dan heb je belangrijke inzichten vergaard die je kunt gebruiken in jouw marketingstrategie. Je weet nu exact hoe jouw ideale klant eruit ziet, en je kunt je uitingen hierop afstemmen. Selecteer de juiste communicatiekanalen, kies de juiste tone of voice en geef jouw ideale klant die informatie of argumenten die hij/zij nodig heeft om over te gaan tot een aankoop.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je buyer persona en de selectie van de juiste tone of voice en contentstrategie? Laat een bericht achter via mijn contactformulier en ik help je verder.