06 23 753 847 kim@communikim.nl

Als ondernemer kan het bijna niet anders dan dat je de term zoekwoordenonderzoek al voorbij hebt horen komen. Gaat je website voor het eerst online (mijlpaal!), ben je je website aan het optimaliseren of wil je de content van je website uitbouwen? Dan doe je er goed aan om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek.

Door de juiste zoekwoorden toe te passen op de juiste plekken in je teksten, zorg je ervoor dat je met die zoekwoorden vindbaar bent in Google. Want zo’n mooie website is leuk, maar levert je uiteindelijk niets op als je er niet mee gevonden wordt.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om zelf een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Maar weet waar je aan begint! Free tools will only get you so far. Algemene of voor de hand liggende zoekwoorden kun je achterhalen via Google Suggest of Google Keyword planner. Wil je echt de diepte in? Ga je voor zoekwoorden met weinig concurrentie die wel perfect aansluiten bij je aanbod?

Dan is mijn advies om je zoekwoordenonderzoek te laten doen door een SEO-tekstschrijver.

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Maar hoe dan, en wat en…

Wat mag je ervan verwachten als je een SEO-copywriter een zoekwoordenonderzoek voor je laat doen? I’ll tell you!

Voer ik een zoekwoordenonderzoek voor je uit dan ga ik:

  • Eerst kijken naar je aanbod. Welke producten of diensten bied je aan? Welke vaktermen of specifieke benamingen horen daarbij? Dat is mijn eerste lijst.
  • Op basis van deze lijst ga ik brainstormen. Zijn er andere woorden die ik hiervoor kan gebruiken? Nieuwe woordcombinaties? En welke vragen kan ik bedenken over je aanbod of terminologie? Dat is mijn tweede lijst.
  • De tweede lijst “gooi” ik door mijn betaalde SEO-tool. Daarmee kan ik precies zien wat het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord is. Ook geeft mijn tool me nog meer suggesties en vragen op de zoekwoorden die ik invul. Dat is mijn derde lijst.
  • Uiteindelijk kom ik tot een definitieve lijst van short tail (zoektermen van max. 3 woorden) en long tail zoekwoorden. Gemiddeld kom ik op tussen de 50-75 short tail en 50-75 long tail zoekwoorden. Bij elk zoekwoord geef ik aan wat het gemiddelde zoekvolume per maand is op dat zoekwoord, en maak ik inzichtelijk wat de moeilijkheidsgraad (hoeveel concurrentie er is) per zoekwoord is.

Die twee gecombineerd geven een goed beeld van de scoringskans per zoekwoord. Dus hoe haalbaar het is om op dat zoekwoord gevonden te worden en meer traffic naar je website te krijgen. Capisci?

Maarrrr dat is niet alles! Ik geef ook aan op welke landingspagina je dat zoekwoord het beste kunt verwerken, en ik geef advies over welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken. Want je zet ze natuurlijk niet alle 75 op dezelfde pagina

Het zoekwoordenonderzoek is DE basis om de content van je website uit te bouwen. Wil je je landingspagina’s optimaliseren? SEO-blogs gaan schrijven? Content maken die aansluit bij alle fases van de klantreis? Dan is het een slimme keuze om een zoekwoordenonderzoek te laten doen.

Meer weten? Bekijk mijn SEO-aanbod.