Time flies, of il tempo vola (alles klinkt toch beter in het Italiaans?). Ik ben al bijna 3 jaar ondernemer. 3 jaar waarin ik 75 klanten heb mogen helpen. 75 uiteenlopende projecten, opdrachten, branches en organisaties.
Ik durf dus wel te zeggen dat ik heel wat ervaring heb als ondernemer. Terugkijkend zie ik dat veel van mijn klanten dezelfde vragen hebben, tegen dezelfde dingen aanlopen.
Ze komen bij me met de vraag of ik webteksten voor ze wil schrijven. Natuurlijk wil ik dat, met plezier! Maar wat ze vergeten is dat een tekstschrijver niet zomaar gaat schrijven. Er moeten eerst een aantal strategische keuzes gemaakt worden, zoals welke toonzetting hanteren we in de teksten?
Waarom je een eigen tone of voice nodig hebt
Zoals ik in een eerdere blog uitlegde is een tone of voice een essentieel onderdeel van je positionering. Het is een strategisch element dat bepalend is voor alle content die je gaat maken (of laat maken). Heb je de juiste tone of voice te pakken, dan komt het karakter van je organisatie goed naar voren en raak je de juiste snaar bij je klanten. Win-win dus!
Maar hoe bepaal je nu wat je tone of voice is? Omdat ik de vraag zo vaak krijg, heb ik daar iets op bedacht. Ik ontwikkelde een tone of voice intake. Een formulier met een vragenset, waarmee ik je uitnodig om dieper na te denken over de keuzes die je maakt als ondernemer, communicatietechnisch gezien.
Gaan we samenwerken dan is een tone of voice intake vaak een eerste stap. Aan de hand van de vragen krijg ik inzicht in je strategische koers, wat je wil uitstralen, welke stijl je aanspreekt en op welke doelgroep je je richt. Vaak hangt het opstellen van een buyer persona samen met een tone of voice intake. Die twee liggen in het verlengde van elkaar en versterken elkaar. Ook het opstellen van een buyer persona kun je aan me overlaten! Hiervoor gebruik ik een andere vragenset.
Terug naar de tone of voice intake, vul je het formulier voor me in, dan krijg je een uitgewerkte tone of voice van me terug. Ik formuleer een beknopt merkverhaal met daarin de kerneigenschappen van jouw onderneming en stel de stijl en toonzetting voor je content vast.
Een tone of voice geeft mij houvast tijdens het schrijven. Niet alleen wat je schrijft, maar ook hoe je het schrijft is bepalend voor hoe je boodschap overkomt. Daarin zit hem dan ook mijn meerwaarde als tekstschrijver; ik schrijf niet alleen, maar adviseer je ook strategisch over je communicatie.
Meer weten of een tone of voice intake aanvragen? Neem contact met me op!