06 23 753 847 kim@communikim.nl
bestaande tekst redigeren

Misschien herken je het wel. Je hebt een tekst geschreven, maar je bent er niet helemaal tevreden over. Iets klopt er niet. Je hebt gezegd wat je wil zeggen, en in de inhoud ben je een kei, maar de vorm…

Je schrijft je webtekst, blog, folder of brochure, social media content, online cursus, productomschrijving, nieuwsbrief of artikel natuurlijk niet voor jezelf. Je hebt een doel voor ogen. En een doelgroep.

Wat je wil is een tekst die je lezer raakt. Die informeert, enthousiasmeert, aanzet tot actie of all of the above. Als je tekst niet bijdraagt aan je doel, heel eerlijk, dan heb je er toch niets aan?

Lezers hebben helaas ook niet zoveel geduld met je. Je moet ze meteen weten te grijpen. Klinkt misschien agressief, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Gelukkig zijn er tekstschrijvers zoals ik die bestaande teksten voor je kunnen redigeren. Met redigeren bedoel ik tweaken, fine tunen, beter maken zodat jouw lezer echt blijft plakken!

Als ik als tekstschrijver een bestaande tekst redigeer dan let ik op:

  • Opbouw en structuur. Is je tekst logisch opgebouwd en is de structuur duidelijk door het gebruik van kopjes, tussenkopjes, opsommingen en verwijzingen?
  • Is je verhaal compleet? Geeft je tekst antwoord op de belangrijkste vragen van je lezer?
  • Zijn de woorden die je gebruikt begrijpelijk voor je doelgroep? Gebruik je veel vaktaal of moeilijke woorden?
  • Loopt de tekst lekker qua ritme? Vloeien de zinnen in elkaar over? Wisselen korte en lange zinnen zich af?
  • Past de algemene toon van de tekst bij je lezer?
  • Typefoutjes, verkeerd gespelde woorden. Kan de beste overkomen! Daarom is het fijn als iemand met je meeleest.

Teksten herschrijven

Helemaal prima als je je eigen tekst als basis aan wil houden en geen nieuwe tekst wil laten schrijven. Teksten laten herschrijven is een prima oplossing om tot een goed eindresultaat te komen. Als je maar onthoudt; je hoeft echt niet zelf aan te tobben! Met het herschrijven van teksten kan ik je als tekstschrijver heel goed helpen. Daarvoor doen we ook even een stapje terug. Heb je je doelgroep in kaart? Zijn er zoekwoorden bepaald? Hoe passen je teksten binnen de rest van je marketing- communicatie en waar wil je naartoe?

Dat is de meerwaarde van een goede tekstschrijver en redacteur! The bigger picture zien en jou adviseren.

Het herschrijven van teksten is maatwerk. Meer weten over de mogelijkheden en prijzen? Neem contact met me op!