06 23 753 847 kim@communikim.nl
workshop social media voor de zorg

Zeg, even tussen ons. Hoe goed ken jij je volgers nu echt? Weet je wie ze zijn, wat ze doen, hoe lang ze je volgen en waar ze over willen lezen? Nee? Lees dan snel verder.

Social Media enquête voor je volgers

Je kan zelf vanachter je laptop wel aannames doen. Gissen wie je volgers zijn. Gokken wat ze willen lezen en daarover schrijven. Maar met geknutselde waarzeggerspraktijken ga je de wedstrijd niet winnen. Het antwoord is heel simpel; vraag het hen zelf!

Stel een vragenlijst op; wat wil je van je volgers weten?

  • Wil je weten hoe oud ze zijn?
  • Waar ze vandaan komen?
  • Hoe lang ze je al volgen?
  • Over welk onderwerp ze meer willen lezen?
  • Wat ze van je willen weten?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De vragen die je stelt zijn afhankelijk van de doelgroep(en) voor wie je je content maakt en het soort bedrijf dat je hebt.

Die vragenlijst kun je vervolgens op verschillende manieren uitzetten. Denk eens aan:

  • Polls in Instagram Stories.
  • Een korte enquête (bijvoorbeeld via SurveyMonkey) die je deelt op je Social Media kanalen.
  • Of natuurlijk door via DM een aantal volgers persoonlijk te benaderen.

De antwoorden die je op de social media enquête krijgt geven jou alle input die je nodig hebt om je contentstrategie op te zetten of te finetunen. Je hebt inzicht in wat je volgers willen weten, dat is uiteindelijk de reden dat ze je volgen. Noem het een marktonderzoek onder je volgers als je wil. 

Combineer de inzichten die je uit je onderzoek haalt met statistieken van jouw social media kanalen. Analyseer welk type content je het meest bereik, engagement of likes oplevert. Dat zijn onderwerpen die je vaker terug moet laten komen. Zijn er onderwerpen die minder goed aanslaan? Laat die voortaan links liggen.

Op basis van de gegevens die je hebt verzameld kun je een contentstrategie opstellen die past bij jou, en bij je volgers. Geen tijd (of zin!) om dit zelf te doen? Als contentmarketeer ga ik graag voor je aan de slag met het opstellen van een sterke contentstrategie.