Ben je je aan het oriënteren op online marketing, dan kom je vroeg of laat uit bij SEO.
SEO staat voor Search Engine Optimization, een moeilijk woord voor het vindbaar maken van je website. Bij SEO gaat het om organische vindbaarheid. Dat is vindbaar zijn op Google zonder daarvoor te betalen in de vorm van advertenties of gesponsorde content.
Door je website SEO-proof te schrijven, trek je een constante stroom klanten aan die precies vinden wat ze zoeken op je website. Op de vraag waarom SEO zo belangrijk is, is het antwoord:
Omdat SEO bijdraagt aan de organische (niet betaalde) vindbaarheid van je website, waardoor je klanten je weten te vinden en je een brede doelgroep aanspreekt.
Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, dat is het niet, maar je moet wel weten wat je doet!
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEA is het betaalde zusje van SEO, misschien heb je er weleens van gehoord? De afkorting staat voor Search Engine Advertising, een betaalde manier om aan meer websitebezoekers te komen.
Bij SEA zet je geld in op bepaalde woorden, zogenaamde zoekwoorden, waarmee je naar voren wil komen in Google. Je gaat daarin de concurrentie aan met andere ondernemingen met hetzelfde of een vergelijkbaar aanbod. De prijzen kunnen flink oplopen! Omdat je budgetten (ga ik even van uit 😉) niet eindeloos zijn, zul je je bij SEA beperken tot een handjevol zoekwoorden. Je kiest voor de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume, omdat je verwacht daar de meeste websitebezoekers mee aan te trekken.
Maar uit een zoekwoordenonderzoek komen vaak 100+ goede zoektermen. Zoektermen die je op verschillende soorten pagina’s op je website kwijt kan. Die ga je niet allemaal betaald wegzetten.
Daarom is SEO zo belangrijk. SEO geeft je de kans om al die zoekwoorden organisch (dus niet betaald) op je website te verwerken, waardoor je een bredere klantgroep aanspreekt.
Als voorbeeld neem ik even mezelf. Ik zou SEA in kunnen zetten op het zoekwoord ‘SEO-copywriter’. Op dat zoekwoord heb ik veel concurrentie, grote kans dus dat het me veel geld kost en weinig oplevert.
Kies ik voor SEO, dan heb ik veel verschillende zoekwoorden tot mijn beschikking die ik kan gebruiken op mijn website. Zoekwoorden die ook andere klanten aantrekken, klanten die misschien nog niet zo goed weten waar ze naar op zoek zijn of klanten die nog vragen hebben. Denk aan zoekwoorden als:  ‘Wat doet een SEO-copywriter’? ‘Hoe werkt een SEO-copywriter?’ Of ‘wat kost een SEO-copywriter’?
Zonder ervoor te betalen spreek ik meer mensen aan, waardoor ik mijn potentiële klantenkring uitbreid. Dat is de ‘magie’ van SEO, en dat maakt SEO zo belangrijk voor je (online) onderneming.
Zie je de meerwaarde van SEO en wil je je website graag vindbaar maken? Dan heb je verschillende opties. Ga je SEO uitbesteden of zelf doen?
Als SEO-copywriter doe ik beide! Ik neem de on site SEO van je website graag uit handen. Ik begin met een zoekwoordenonderzoek, daarna volgt een advies, een SEO-strategie en vervolgens schrijf ik alle landingspagina’s en blogs die je maar wil. Wil je zelf leren hoe het werkt? Dan is S.M.S.: SEO Made Simple echt wat voor jou. Neem contact met me op voor de mogelijkheden.